Top 10 meest waardevolle kledingmerken

De ontmoeting tussen de naakte Adam en Eva verliep desastreus. Vanaf dat moment droeg de mens kleding. Althans volgens sommige interpretaties. Tegenwoordig bezit vrijwel iedereen wel een of meer items van de meest waardevolle kledingmerken. Of het nu gaat om sneakers, een spijkerbroek of een zijden shawl, kleding laat zien wie je bent en waar je voor staat. Alweer, volgens sommige interpretaties.

Voor de een is kleding puur praktisch, de ander geeft er een vermogen aan uit. Producenten van kleding sluiten lucratieve deals met clubs en spelers om een miljardenpubliek te verleiden tot aankoop van bijvoorbeeld een paar voetbalschoenen. Een aanzienlijk deel van de winst van concerns als LVMH wordt direct besteed aan marketing. Zo zag Gap Inc. in 1983 het potentieel van “Banana Republic Travel & Safari Clothing Company”. De oprichters produceerden kleding die iedereen het gevoel gaf op safari te zijn. Gap kortte de naam in tot het simpele Banana Republic en tegenwoordig zijn er wereldwijd 642 winkels van Banana Republic. Met een merkwaarde 2,3 miljard dollar staat Gap Inc. op een bescheiden 29e plaats van de meest waardevolle kledingmerken. Welke merken staan er in de top 10 lijst? Wat is hun merkwaarde in dollars en waar komt het bedrijf vandaan? Hier een top 10 meest waardevolle kledingmerken!




Top 10 meest waardevolle kledingmerken

  1. Cartier, Frankrijk – 6,8 miljard dollar
  2. Gucci, Italie – 6,9 miljard dollar
  3. Rolex, Zwitserland – 7,0 miljard dollar
  4. Herm├Ęs, Frankrijk – 8,3 miljard dollar
  5. UNIQLO, Japan – 9,6 miljard dollar
  6. Adidas, Duitsland – 10,2 miljard dollar
  7. Louis Vuitton, Frankrijk – 13,2 miljard dollar
  8. ZARA, Spanje – 14,4 miljard dollar
  9. H&M, Zweden – 19,2 miljard dollar
  10. Nike, Verenigde Staten – 31,8 miljard dollar

bron 2017: brandirectory.com