Top 10 grootste vliegrampen

Statistisch is het veiliger om met het vliegtuig te reizen dan met de auto. Maar als er in de lucht iets misgaat, dan zijn de gevolgen groot. De grootste vliegrampen uit de geschiedenis van de luchtvaart eisten honderden slachtoffers. Bij de tien grootste crashes die ooit hebben plaatsgevonden is Nederland twee keer betrokken. Het meest recente voorbeeld is MH17.

Natuurlijk is de luchtvaart veilig. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal vliegbewegingen op elk willekeurig moment op een site als flightradar24 en je kan vaststellen dat het bijna altijd goed gaat. Maar de combinatie van snelheid, hoogte, massa een aantal passagiers brengt risico’s met zich mee. Risico’s die de reiziger graag neemt omdat de voordelen ongekend zijn. Binnen een paar uur ben je aan de andere kant van de wereld om vakantie te vieren of om een zakelijke deal te beklinken. Ondertussen nip je hoog in de lucht aan een glas wijn, slaap je wat bij of doe je wat administratie. Met een kruissnelheid van 900 kilometer per uur vlieg je zo voorbij barre weersomstandigheden, langs naties die in onmin leven met elkaar. Je vertrouwt erop dat de verkeersleiding, het grondpersoneel en de crew hun zaakjes op orde hebben. Dat de veiligheidsdiensten en de luchtvaartmaatschappijen accurate informatie hebben over onveilige gebieden en daar eventueel hun vluchtplan op aanpassen. Dat de piloot en co-piloot netjes getest worden op psychische gesteldheid. Dat het onderhoud aan de vliegtuigen niet afgeraffeld wordt. Dat vertrouwen wordt beloond. Professor Barnett van het MIT stelde vast dat vliegen 19 keer zo veilig is als autorijden. Vliegangst heeft vooral met perceptie te maken. Zoals gezegd, als het misgaat dan is het vaak ook meteen catastrofaal. Dat blijkt ook uit het onderstaande lijstje. Wat waren de grootste vliegrampen tot nu toe? Waar en wanneer vonden ze plaats? En wat gebeurde er?




Top 10 grootste vliegrampen

  1. Lockerbie, Schotland, 21 december 1988, 270 slachtoffers – Libische geheim agenten plaatsen een bom aan boord van een 747 van Pan Am. Op de grond vallen 11 slachtoffers
  2. Chicago O’ Hare, 25 mei 1979, 273 slachtoffers – de motor van een DC-10 van American Airlines DC-10 slaat tegen een vleugel wat resulteert in een vuurbal
  3. Straat van Hormoes, Iran, 3 juli 1988, 290 slachtoffers – een Amerikaanse kruiser vuurt raketten af op een Airbus 300 van Iran Air
  4. Torez, Oekraine, 17 juli 2014, 298 slachtoffers – een Boeing 777 van Malaysian Airlines op weg van Amsterdam naar Kuala Lumpur wordt neergehaald door een raket
  5. Riyad, Saudi-Arabië, 19 augustus 1980, 301 slachtoffers – de crew van een Lockheed 1011 reageert niet adequaat op een brand aan boord
  6. Ierse Zee, 23 juni 1985, 329 slachtoffers – Sikhstrijders blazen een 747 van Air India op boven de Ierse Zee
  7. Orly, Frankrijk, 3 maart 1974, 346 slachtoffers – een vrachtdeur van een DC10 van Turkish Airlines gaat plotseling open, waardoor de luchtdruk wegvalt
  8. Delhi, India, 12 november 1996, 349 slachtoffers – een Ilyushin IL-76 vrachtvliegtuig en een 747 van Saudi Airlines botsen in de lucht
  9. Mount Fuji, Japan, 12 augustus 1985, 520 slachtoffers – een 747 van Japan Airlines 747 crasht op Mount Fuji tijdens een binnenlandse vlucht
  10. Tenerife, 27 juli 1977, 583 slachtoffers – een 747 van KLM en een 747 van Panam botsen op een mistige landingsbaan

diverse bronnen