Top 10 grootste treinrampen in Nederland

In 1839 reed de eerste Nederlandse trein tussen Amsterdam en Haarlem. Sindsdien is er veel veranderd en telt Nederland inmiddels 400 stations. Miljoenen mensen per dag maken gebruik van de trein. Het is een van de veiligste manieren van transport. Toch gaat het wel eens ernstig mis. Wat zijn de grootste treinrampen in Nederland in aantal slachtoffers tot nu toe?

Winsum

Prorail investeert miljoenen per jaar in de verbetering van veiligheid aan en langs het spoor. Zo zijn op dit moment de onbewaakte spoorwegovergangen aan de beurt naar aanleiding van een incident in het Groningse plaatsje Winsum, waarbij een Wadloper zich in een melktruck boorde. Er vielen geen slachtoffers. De chauffeur van de melkwagen werd schuldig bevonden, maar kreeg geen straf.

Harmelen

De grootste treinramp uit de Nederlandse geschiedenis vond plaats in Harmelen, op maandag 8 januari 1962. Twee treinen komen frontaal met elkaar in botsing in dichte mist. In totaal komen 93 passagiers om het leven. Ruim 50 mensen raken zwaargewond. Naar aanleiding van dit ongeval is de invoering van de automatische treinbeïnvloeding (ATB) in Nederland versneld.



Stint

De meest recente treinramp vond vorig jaar september plaats in Oss. Vier jonge kinderen kwamen om het leven nadat een Stint op hol sloeg. Het vervoermiddel reed door een gesloten overwegboom heen en werd door een trein geschept. De bestuurster en een ander kind raakten zwaargewond. Het is tevens de grootste Nederlandse treinramp van de 21e eeuw.

Menselijk falen

De zwaarste treinrampen hebben meestal te maken met het negeren of verkeerd interpreteren van signalen. Menselijk falen dus. Wat zijn de ergste treinrampen tot nu toe en hoeveel doden en zwaargewonden vielen er te betreuren? Waar en wanneer vond de ramp plaats. Hier een opsomming.




Top 10 grootste treinrampen in Nederland

  1. 27 oktober 1976, Goes; trein botst achterop goederentrein: 7 doden, 7 gewonden
  2. 12 augustus 1957, Woensel; botsing van twee reizigerstreinen: 7 doden, 19 gewonden
  3. 15 november 1899, Capelle; frontale botsing in dichte mist: 8 doden, 12 gewonden
  4. 28 augustus 1979, Nijmegen; frontale botsing tussen twee treinen als gevolg van een technisch mankement: 8 doden, 37 gewonden
  5. 25 juli 1980, Sauwerd-Winsum; twee treinen botsen frontaal op een enkelvoudig spoor: 9 doden, 9 gewonden
  6. 16 oktober 1940, Ranum (prov. Groningen); een bus en een trein komen in botsing: 13 doden
  7. 27 november 1942, Sliedrecht; een trein botst achterop een andere trein: 18 doden, 42 gewonden
  8. 4 mei 1976, Schiedam; de trein naar Hoek van Holland negeert een rood sein en botst frontaal met een andere trein: 24 doden, 15 gewonden
  9. 13 september 1918, Weesp; een trein glijdt van het spoor: 41 doden, 42 gewonden
  10. 8 januari 1962, Harmelen; 2 treinen botsen frontaal op hoge snelheid: 93 doden, 52 gewonden

bron